Дитина і суспільні колізії

За останні декілька місяців у державі відбулися події, які в тій чи іншій мірі психологічно торкнулися і дорослих, і дітей. Без перебільшення можна сказати, що кожний пережив гострий соціогенний стрес. І якщо у дорослих є певний досвід переживання складних ситуацій, то діти такого досвіду не мають. Це ускладнює переживання ними суспільних подій, і в ряді випадків призводить до розгубленості, підвищеної тривожності, безпорадності, агресивності тощо.

         Нижче надаємо поради для батьків та педагогів щодо поведінки з дітьми в умовах суспільних потрясінь . Сподіваємося, що вони стануть у нагоді педагогам і батькам не лише в нинішній непростій ситуації, а й надалі у повсякденні.

Насамперед, педагогам, і батькам потрібна МУДРІСТЬ, яка передбачає, зокрема, позитивне світосприйняття, розуміння законів природи і суспільства, виваженість у словах і вчинках, об’єктивність по відношенню до дітей і дорослих, уміння зрозуміти іншого, об’єктивність в оцінках, далекоглядність.

Обов’язковою є ЛЮБОВ до дитини, повага до її особистості та прийняття її такою, якою вона є, розуміння, що для неї екологічно, а що порушує її рівновагу і комфорт. Здатність поступатися влас­ними інтересами, щоб не зашкодити здоров’ю дитини, як фізичному, так і психічному, моральному.

За цих умов дорослі, з одного боку, оберігають психіку дитини від небезпечних перевантажень, з іншого — вчать її мудрості й любові, а отже формують імунітет до недобрих впливів.

  • Педагоги і батьки виконують місію носіїв життєвого Оптимізму, гарантій безпеки і благополуччя дитини, формують позитивне світосприйняття, необхідне для її повноцінного розвитку.
  • Попри сумні і незбагненні події сьогоденна та інші колізії дорослого життя створюють у родині та дитсадку спокійну світлу атмос­феру, сповнену позитивних життєствердних настроїв.
  • Поводяться розважливо, гасять власні при­страсті. Враховують, що діти до 3-х років, хоча менше розуміють, дужо чутливі до психічного стану дорослих, перебувають у тісному емо­ційному зв’язку з матір’ю.
  • Малюють дитині світ не чорно-білим (пога­ний-добрий), а різнобарвним, розкриваючи філософію життя. Вчать розглядати кожне явище в природі та суспільстві з різних боків і точок зору.
  • Виховують повагу до інших людей, толерант­ність і терплячість до кожного, незалежно від того, чи подобається він, чи погоджується з тобою. Вчать засуджувати не людину, а не­добрий вчинок, роблячи це без агресії, самі в житті подають такий приклад.
    • Формують дружні взаємини між дітьми, згуртовують їх у спільних справах, не проти­ставляють одне одному, вчать радіти успіхові товариша,
    • Запобігають виникненню конфліктів, вчасно помічаючи їх назрівання.
  • Як би не кипіла душа болем, огидою, зне­вірою, не проявляють при дитині бурхливих емоцій, які (особливо негативні) руйнують її внутрішній світ. Не виправдовують насилля. Не ведуть дискусій, зокрема й політичних, у присутності дошкільнят.
  • Педагоги дотримуються нейтралітету, не нав’язують своїх особистих політичних та інших поглядів, і в жодному разі не протиставляють їх поглядам батьків вихованців, для дитини стресогенними є вже самі лише розбіжності в переконаннях близьких людей.
  • Обмежують та пом’якшують негативну ін­формацію, що доходить до дітей, але й не уникають розмови. Пояснюють спокійно, врівноважено, без агресивних ноток і тяжкого смутку (якщо події трагічні).
  • Не залишають дитину наодинці з сильними враженнями, оскільки малята незрозуміле додумують і можуть нафантазувати страхіття, більш стресогенні за реальність, заспокою­ють і підбадьорюють малюка,
  • У періоди соціальних протистоянь (демон­страцій, виборів) педагог проявляє особливу пильність. Придивляється до дитячих ігор, що відтворюють враження малят, спрямовує їх у мирне річище, якщо виникає гра політичної тематики, не забороняє, тому що діти мають потребу програвати те, що вразило, знімаючи стрес. Приділяє більше уваги індивідуальним бесідам, дає кожному виговоритись, вислу­ховує враження від побаченого (почутого), пояснює, що всі люди різні, і кожен може висловлювати свою думку. Це нормально. А от ображати одне одного, знущатися, бити, вбивати не можна ні дітям, ні дорослим. Де­монструє об’єктивність, засуджуючи прояви агресивності будь-якої сторони, незалежно від власних політичних симпатій.
  • Дорослі враховують, що реакція дошкільнят на стресогенні ситуації може бути віддалена в часі. Дитина може страждати непомітно для нас, дорослих. Здасться, що подія не справи­ла на неї сильного враження, а стрес починає розвиватися. Найтяжчі дитячі стреси часто не проявляються зовні.
  • Якщо дитина прилучена до якоїсь духовної традиції, вірить у любов і справедливість Твор­ця, то батьки вчать обирати духовні цінності та плекати в собі лише добрі почуття. А нега­тивні емоції, що виникають, знімати молитвою, і в усіх скрутних ситуаціях звертатися до вищої мудрості.